אתם עושים צום לסירוגין לפי פרוטוקול 15/9, צורכים מספיק חלבון (1.2-1.7 גר’ לקילו) ובנוסף מתאמנים 3 פעמים בשבוע אימון מטבולי, אבל שום דבר לא זז? לא מוסיפים מסת שריר והכי מעצבן – המשקל לא יורד ושומני הבטן עדיין שם. הייתכן?!

אחת התשובות האפשריות – קורטיזול.

קורטיזול? מה זה? ואיך זה קשור?!

קודם כל תרגעו) תקראו את הפוסט הזה עד הסוף ואני מבטיח לכם שתתחילו להיות הרבה יותר רגועים.

מה זה קורטיזול?

קורטיזול זהו הורמון הידוע כ”הורמון הסטרס” והוא משפיע על המטבוליזם של הגוף. במינון תקין קורטיזול עוזר למערכת החיסונית להתמודד עם מצבי לחץ או דחק ודלקות (inflammation) ומשתתף בתהליכים מטבוליים חשובים אחרים.

אבל במצב של הפרשת יתר מעלה קורטיזול את לחץ הדם (עוזר לגוף לגבש תגובה פיזית מהירה), גורם ליצירת גלוקוז (עליה ברמת הסוכר בדם) מפירוק של גליקוגן (שרשרת רב סוכרים בשריר ובכבד) ולפירוק חלבון (שרירים ורקמות חלבון אחרות) והפיכתו למקור אנרגיה. בנוסף מדכא קורטיזול את המערכת החיסונית ואת החשק המיני.

מה גורם להפרשת יתר של קורטיזול?


לחץ. דחק. מתח. נרווים. עצבים. סטרס. תקראו לזה איך שאתם רוצים, אבל מהות העניין היא כזאת: כשאתם נמצאים בסטרס קבוע, פיזי או/ו נפשי, תדעו לכם: זה גורם ליצירת קורטיזול בכמויות תעשייתיות. לחץ הוא גורם מסבר אחד בהפרשת יתר של ההורמון הזה.

מה זה סטרס? לפי ויקיפדיה זוהי תחושת מצוקה הנובעת מפגיעה באיזון האדם כתוצאה מגירוי חיצוני פיזי או פסיכולוגי. תכל’ס, לחץ. כולנו מכירים את זה.

כל אירוע טראומטי שאתם לא מסוגלים להסתגל עליו נקרא סטרס.

סיבה נוספת להפרשת קורטיזול היא החבר הותיק שלנו, אינסולין.
קישור לוידאו של ד״ר בארג:
https://goo.gl/qfwZAS

:כתבתי כבר על אינסולין, ממליץ לקרוא:
אינסולין ותנגודת לאינסולין

שליטה באינסולין

קורטיזול וחלבון

אני מאמין שאתם כבר יודעים שחלבון שאנחנו אוכלים מתפרק בכבד לחומצות אמינו בעזרת אנזימים (חומר שמזרז תהליכים כימים). בהמשך משתמש הגוף בחומצות אמינו כדי לבנות ולחדש את רקמות הגוף: איברים פנימיים, שרירים, גידים, מפרקים, הורמונים, נוירוטרנסמיטורים (מוליכים עצביים), תאים של מערכת חיסונית, עצמות.

כל יום הגוף שלנו מאבד תאים ובונה חדשים, זהו בעצם מטבוליזם או חילוף חומרים.

אבל קורטיזול ברמה גבוהה בדם מקשה על פירוק וספיגה תקינה של חומצות אמינו. קורטיזול גורם לגוף להיכנס למצב קאטבולי (פירוק). שריר לא מקבל מספיק חומצות אמוני, הוא ממשיך לאבד תאים אבל לא בונה תאים חדשים.

קורטיזול גם גורם לאובדן רקמות אחרות בגוף. בסופו של דבר המעגל הזה עלול לגרום להרבה בעיות בריאותיות כולל מחלות אוטו-אימוניות.

כל הסכנות – בהסבר הפשוט והמצויין של ד״ר אריק בארג:
https://goo.gl/KJeSaB
שורה תחתונה – בנוכחות עודפת של קורטיזול הגוף מייצר סוכר מחלבון.

קורטיזול, שומן ואינסולין.

בגלל אי ספיגה תקינה של חומצות אמינו הכבד מפרק אותן בתהליך דיאמינציה (פירוק) לאמוניה המופרשת בשתן, תרכובת פחמן (סוג של פחמימה) ומימן.

תרכובת פחמימתית מעלה את רמת הסוכר בדם וזה גורם להפרשת אינסולין. מכאן קצרה הדרך ליצירת שומן.

זאת אומרת – עודף קורטיזול תומך ברמה גבוהה של גלוקוז בדם ובהפרשת יתר של אינסולין. ככה מפתחים תנגודת לאינסולין ובמצב הזה מתאחסן הגלוקוז במאגרי שומן.

מהם הסימנים של הפרשת יתר של קורטיזול?

עייפות
דלקות
סוכר גבוה בדם
משיכה מתמדת למתוק
לחץ דם גבוה
ירידה בתפקוד מיני
רמה גבוהה של טריגלצרידים בדם
כולסטרול גבוה
שומן בטני

וידאו עם הסבר:
https://goo.gl/35GAK3

איך לשלוט בהפרשת קורטיזול?

ברב המקרים מדובר בסטרס נפשי או פיזי כרוני שבא על ידי ביטוי בסימנים פיזיים בגוף שלנו. נכון להיום אין כדור פלא להורדת רמת הסטרס (הפסיכיאטרים יגידו שדווקא יש, אבל יש להם המון תופעות לוואי), אבל בכל זאת יש כמה טכניקות והמלצות:

תשחררו את הגוף (סוגי עיסוי לדוגמה)
הקפידו לישון לפחות שבע שעות רצופות בלילה (קל להגיד, אני יודע, אבל שווה)
הליכות בפארקים או בטבע (לפני השינה, זה עובד מצויין)
יוגה (סוג משחרר)
מדיטציה
תרגילי נשימה
ויטמינים b1, b5

לסיכום:

אני מאמין שמודעות לבעיה היא כבר חצי דרך לפתורה. דברים גדולים כקטנים בחיים שלנו גורמים לתגובות שלא קל לשלוט בהן. במיוחד כשמדובר באירועים טראומטיים כמו מותו של קרוב, גירושים, מחלות וכולי.

אבל יש גם אירועים יום-יומיים, קטנים לכאורה, שגורמים לנו לתגובות לא פחות חריפות לפעמים: חניה, תור בדואר או בבנק, פקקים, שיחות טלפון לא נעימות, ויכוחים עם ילדים, ריבים קטנים בזוגיות ועוד המון דברים.

אני אומר: אנחנו יכולים לשלוט בתגובות שלנו. אולי התגובה המיידית תהיה כן שיחרור של עצבים, אבל ברגע שאתם מודעים למצב ולעצמכם, אתם אלה ששולטים. אתם אלה שאומרים לעצמכם: אני לא אתעצבן על האדם הזה שאני אפילו לא מכיר שכרגע חתך אותי בכביש. אני בוחר לא להתעצבן.

תרגיל קטן ומיידי: נשימה עמוקה דרך האף עם מילוי בטן ונשיפה ארוכה דרך הפה.
אפילו נשימה אחת כזאת מביאה אתכם למקום אחר לגמרי. אם אתם עושים כמה כאלה – הגוף מתרכז בנשימה ומשחרר את הסטרס.

אני כרגע שוקל לבדוק את עניין המדיטציה לעומק, דרך אגב.

אם יש לכם טכניקות וטיפים להרגעת הרוחות, אשמח מאד אם תשתפו בתגובות.


אני רק ממליץ – אתה מחליט מה לעשות.

ההמלצה היא רק לאנשים בריאים באופן ככלי, אחרת נדרש ייעוץ רופא מוסמך.